Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Przez Wrocław płynie piękna Odra z jej licznymi kanałami. Wielu rowerzystów jeździ codziennie wałami wzdłuż tej największej rzeki naszego miasta. Jednak oprócz niej we Wrocławiu znajdziemy kilka mniejszych rzek. Wśród nich Oławę, Ślęzę, Widawę czy Bystrzycę. Pewnie mniej osób wie o istnieniu jeszcze węższych, takich jak Dobra czy Ługowina.
Ubiegły rok był momentem oddawania wielu inwestycji, w tym także rowerowych. W ubiegłym roku było to 25 km nowych tras rowerowych. Wynika to z kalendarza samorządowego. Ten rok to otwarcie nowego cyklu inwestycyjnego i czas przede wszystkim projektowania. Takich projektów w tym roku mamy na kolejnych 17 km tras rowerowych.Joanna Urbańska-Jaworska z Biura Prasowego UM Wrocławia
W ostatnich latach także na tych mniejszych rzekach powstają kładki, a ścieżki pieszo-rowerowe wzdłuż nich. Zaczęło się w 2023 roku od budowy kładki pieszo-rowerowej przez Ślęzę. W 2024 roku oddano ścieżkę pieszo-rowerową wzdłuż Dobrej i kolejną wzdłuż Oławy. Obecnie trwają prace przy budowie kładki nad Widawą i ciągu pieszo-rowerowego prowadzącego do niej przez Las Rędziński.
Budowa kładki pieszo-rowerowej przez Ślęzę
W 2023 roku zakończono budowę kładki pieszo-rowerowej przez Ślęzę w ciągu ulic Trawowa-Francuska. Dzięki tej inwestycji połączono rowerowym skrótem dwa Muchobory. Jeden zwany Małym i drugi zwany Wielkim. Jej koszt wyniósł 4,2 mln zł.
Następnie powstał świetny dojazd dla rowerzystów i pieszych do nowej kładki od strony ul. Francuskiej. Obecnie Wrocławskie Inwestycje (WI) zorganizują przetarg na wybudowanie drogi dla rowerów wraz z trasą dla pieszych na dojazd od strony ul. Trawowej.
Trasa ma mieć ok. 330 metrów, oświetli ją 13 latarni. Wyrównany zostanie przejazd przez tory, a wzdłuż trasy pojawią się ławki i kosze na śmieci. Przybędzie zieleni, WI posadzą lipy holenderskie i lilaki pospolite. Prace mają potrwać siedem miesięcy od momentu podpisania umowy z wykonawcą robót.
Budowa ścieżki rowerowej wzdłuż rzeki Dobrej
W 2024 roku ukończono budowę ścieżki rowerowej wzdłuż rzeki Dobrej na Psim Polu. Inwestycja powstała na terenach zielonych, po północnej stronie rzeki. Polegała na budowie ścieżki o nawierzchni mineralnej. Jej długość to około 750 metrów, a szerokość 2,5 m.
Trasa prowadzi od mostu Kłokoczyckiego do Kanału Kłokoczyckiego wraz ze zjazdem bitumicznym na ul. Kłokoczycką. To kolejne ciekawe miejsce dla rowerzystów na Psim Polu obok trasy rowerowej biegnącej wzdłuż Widawy. Inwestycja była finansowana w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego (WBO). Jej koszt wyniósł 1 mln 96 tys. zł.
Budowa ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż Oławy
W 2024 roku wzdłuż Oławy, od kładki Siedleckiej w kierunku promenady Oławskiej, powstał ciąg pieszo-rowerowy. To połączenie z już istniejącymi trasami na Bulwarze Oławskim czy Krzywej Grobli. Ze względu na cenny przyrodniczo obszar, nawierzchnia została wykonana z kruszywa. Dodatkowo posadzono 13 drzew.
Ścieżka pieszo-rowerowa ma szerokość 3 metrów, z odcinkowymi zwężeniami do 2,5 m. Powstała tam gdzie wcześniej istniała już wydeptana przez pieszych i rowerzystów leśna dróżka. Nie rozdzielono ruchu pieszego i rowerowego poprzez wydzielenie indywidualnych ciągów, ze względu na konieczność zachowania w jak największym stopniu występującej na tym terenie fauny i flory.
Trasa wzdłuż najbardziej malowniczego odcinka Oławy powstała dzięki Wrocławskiemu Budżetowi Obywatelskiemu. Koszt prac wyniósł prawie 700 tys. zł.
Budowa kładki pieszo-rowerowej u ujścia Widawy
Obecnie trwa budowa kładki pieszo-rowerowej w lesie Rędzińskim przy ujściu rzeki Widawy do Odry.
Całkowity koszt kładki nad Widawą wraz z liczącymi 100 metrów najazdami wynosi ok. 6 mln zł. Inwestycja będzie stanowić główny element Odrzańskiej Trasy Rowerowej - Via Regia. Dzięki niej łatwiej dojedziemy rowerami do kąpieliska Kopalnia.
Budowa drogi dla rowerów w lesie Rędzińskim
Obecnie trwa projektowanie dwukierunkowej drogi, która połączy budowaną kładkę nad Widawą z ul. Żużlowców. Trasa o długości 5 km biegnie przez las Rędziński i powstaje z nawierzchni przepuszczalnej. Przebieg projektowanej drogi dla rowerów pokrywa się w całości z przebiegiem istniejącej drogi leśnej pełniącej funkcję drogi pożarowej.
Trasa będzie mieć 3 m. szerokości, a jeśli będzie tego wymagać ochrona drzew, może się miejscami zwężać do 2,5 metra. Ze względu na przepisy przeciwpożarowe, jej nośność będzie wykraczać poza potrzeby rowerzystów. Wyniesie co najmniej 10 ton i 5 ton nacisku osi. Dzięki temu wozy straży pożarnej dojadą w zagrożone rejony i do punktów czerpania wody. Wartość inwestycji to pół miliona złotych.
Po drugiej stronie Widawy gmina Oborniki Śląskie wybuduje trasę prowadzącą m.in. do kąpieliska Kopalnia.
UMW o inwestycjach rowerowych
We Wrocławiu mamy około 1500 km dróg przyjaznych rowerzystom (w tym drogi przez parki, nadrzeczne wały itp.) oraz 400 km dróg dedykowanych rowerzystom. Mankamentem Wrocławia są brakujące fragmenty infrastruktury. To na ogół te najdroższe jej elementy, czyli newralgiczne, wąskie odcinki wymagające dużej przebudowy, albo np. kładka nad fosą miejską.
- Słowem zaledwie 200 metrów drogi rowerowej, jak kładka z najazdami, może kosztować kilkanaście milionów złotych. Dlatego, mimo że mamy do czynienia z oddaniem do użytku w tym roku tylko 6 km dróg, to na ich powstanie przeznaczymy łącznie 35 mln zł - mówi Joanna Jaworska-Urbańska z biura prasowego UMW.
Co m.in. powstanie/zostanie zaprojektowane we Wrocławiu, przy okazji doposażając w drogi rowerowe?
- Budowa/przebudowa/remont ulic - np. Wilkszyńskiej (ok. 2 km), Dolnobrzeskiej (ok. 500 m), Zabrodzkiej (200 m). Aktualnie budowana jest też np. kładka nad ujściem Widawy dofinansowana z FEDS.
- W tym roku zrealizowany zostanie również pierwszy z etapów drogi dla rowerów na ul. Żmigrodzkiej – w sumie będzie to ok. 900 m.
- Obecnie pracujemy nad 30 inwestycjami rowerowymi - część z nich jest już w realizacji, część na etapie projektowania lub planowanego przetargu. W planach mamy też kilkadziesiąt inwestycji drogowych, przy okazji których będą powstawały drogi rowerowe jedno lub dwustronne - w zależności od tego, na co pozwala teren. Dopiero po zakończeniu projektowania będziemy mogli wskazać, ile to będzie dokładnie kilometrów - dodaje Jaworska-Urbańska.
I dodaje: - Planujemy np. ogłosić przetarg na realizację ciągu pieszo-rowerowego na ul. Ołtaszyńskiej – to około kilometrowa trasa, która ułatwi podróżowanie rowerem do miejscowości Wysoka. Działające w imieniu miasta Wrocławskie Inwestycje wystąpiły o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Po jego otrzymaniu możliwe będzie ogłoszenie przetargu, który wyłoni wykonawcę.
Trwają prace projektowe przy Zielonej Rowerowej Osi Zachodniej, czyli trasie od ul. Bystrzyckiej do centrum Wrocławia. To trasa rowerowa, która będzie miała ponad 6 kilometrów długości i będzie w większości przebiegać przez tereny zielone. Aktualnie projektowane są odcinki na ul. Bystrzyckiej, Zachodniej oraz Cieszyńskiego - to ok. 3 km. Według planu w tym roku mają się również rozpocząć prace przy budowie tego połączenia.
Poza tym trwa projektowanie trasy rowerowej przez Las Rędziński, ścieżki na ul. Strachowskiego od ul. Zwycięskiej do Pszczelarskiej, czy przebudowa ul. Kowalskiej w celu wydzielenia drogi dla rowerów w rejonie zrealizowanej dwa lata temu inwestycji przy firmie 3M.
W projektowaniu jest również trasa biegnąca przez ul. Zielińskiego i Muzealną, która doprowadzi rowerzystów do centrum miasta od południa.
Ważny projekt to również droga dla rowerów na ul Mokronoskiej do ul. Wiejskiej. W tym roku ma zostać również zaprojektowana przebudowa ważnej trasy wzdłuż al. Armii Krajowej.
- Ogłosiliśmy też przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla drogi dla rowerów na ul. Sienkiewicza, która połączy istniejącą infrastrukturę z placem Bema. W tym roku planujemy również ogłosić przetarg na projekt dwukierunkowej drogi dla rowerów na ul. Trzebnickiej, Powstańców Śląskich oraz Kamiennej - tam infrastruktura wymaga przebudowy lub remontu - mówi Jaworska-Urbańska.
We Wrocławiu drogi rowerowe powstają też przy okazji dużych inwestycji drogowych. - Np. jeszcze wiosną planujemy podpisać umowę z wykonawcą budowy dwukilometrowej trasy autobusowo-tramwajowej na Swojczyce - przy okazji tej budowy powstaną także drogi rowerowe - wyjaśnia Jaworska-Urbańska z biura prasowego UMW. - Szukamy właśnie wykonawcy przebudowy węzła przesiadkowego na skrzyżowaniu ulic Dubois i Drobnera (po kilkaset metrów ścieżek). Drogi rowerowe, które tu powstaną będą się łączyć z tymi na ul. Pomorskiej i w dalszej części z Dubois.